Fashionweek is zelfs op haar hoogste stiletto's niet bij te houden en ik loop dan ook schaamtelijk achter. Hieronder vindt je dus niet het verslag van de Pradashow van een aantal uur geleden (met auto's van piepschuim!), maar een terugblik op de highlights van de alternatieve bewoners van het Britse eiland.
Fashionweek is running much faster in high heels than I could ever dream of. So this won't be the highlights of todays Pradashow (it contained cars of styrofoam!), but a recap on the London Fashionweek, last weekend.
Day one | Friday 16th September
London Fashionweek wordt feestelijk geopend met de shows van Paul Costello, Preen, Sass & Bide en Felder Felder. Let vooral op dat opgeluchte handen-in-de-lucht-momentje van mevrouw Felder-links bij het aftreden van de catwalk.
London Fashionweek opens with Paul Costello, Preen, Sass & Bide and Felder Felder. Watch closely when one of the Felder ladies leaves the catwalk for a little walk in the end, she raises her hands to the sky, a relieved 'this is it'!
Mijn favoriet van vandaag was dan ook de Felder Felder show. Jurkjes met kanten randjes in maagdelijk wit werden gecombineerd met van bondage afgeleide leren straps. Met die manier van uitersten opzoeken verandert de rosse buurt op slag van schunnig en plakkerig naar inspiratiebron. Die tegenstelling zoeken de dames Felder ook op in het combineren van metallic groene jasjes en simpele, klassieke jurkjes en plofrokjes in pastelkleuren met doorschijnende blouses erboven. Bovenal hebben alle outfits een stoere, rebelse uitstraling met een glansje hier en daar. De show zit vol met items die rechtstreeks naar mijn kast zouden mogen geteleporteerd, om lekker een middag voor de spiegel te staan omdat dat groene jasje echt met niets te combineren valt.
My favourite show today was... the Felder Felder's! I adored the combinations of heavenly, innocent white dresses topped with bondagestraps lend by someone from the red light district. More extremes in one outfit: the pastelcoloured skirts worn with sheer blouses and the simple dresses worn with high glossy metallic green coats. I could wear that item, if I could find the right combination with the stuff that already hangs in my closet. Keywords are metallic, innocent versus obscene and pastel.
Models, clockwise: Lindsey Hoover, Drielly Oliveira, Lela Wang and Renee Germaine van Seggern.
Day two | Saturday 17th September
Onze vriendelijke knuffelbeer Henry Holland (zie 'm hier giebelen) showde vandaag zijn spectaculaire collectie. Eerlijk gezegd deden vorige collecties me weinig, de schreeuwerige kleuren en schotse ruiten liet ik meestal aan me voorbij gaan. Het lag er altijd zo dik bovenop. Totdat mijn interesse (net op tijd voor zijn SS12 show) werd gewekt door het ASOS filmpje, waarin frontman Henry zichzelf eigenlijk als een gezellige winkelvriend presenteert. Zelfs nu blijkt dat Holland zich niet helemaal los kan weken van zijn Schotse interesse is de collectie het bekijken waard. Verder is Paloma Faith te bewonderen, de show van Julien MacDonald met jetset-invloeden komt voorbij en Jasper Conran gaat back to basics met sobere designs.
Look how amazing our giggling gayfriend Henry Holland presents his show! Honestly, I never liked his neon-designs and scottish tartan-prints, but after seeing this video I needed to heave my opinion, even if it remains clear that Holland couldn't get rid of the tartanprint in his latest show. You can also spot Paloma Paith in the first minutes, Julien MacDonalds show and Jasper Conran who went for a back-to-basics soberness. I can't stand Julien MacDonalds view on fashion in this interview. In my opinion, you goals as fashiondesigner shouldn't be earning money by selling the most exclusive jetsetdesigns to the jetsetpeople.
Na bovenstaande verklaring is het geen verrassing dat de show van House of Holland als favoriet staat genoteerd. Voor het eerst zie ik de bedoeling achter Holland's ontwerpen en spreekt de punkness die er van afstraalt me ook aan. Die vlekken, hoe hilarisch dat half modeminnend Milaan daar volgend seizoen in paradeert? De broeken doen me denken aan een zomers stralende dag met wat schapenwolkjes in de lucht die wel wat weg hebben van je oom op een doedelzak. Het roept spontane vrolijkheid bij me op, misschien is het ook wel een fijn printje voor op een skibroek. Verder is de pythonprint, hier onopvallend verwerkt in wat kraagjes en bretels, een hot item dat in meerdere shows te zien is. In de gaten houden dus!
Keep an eye on House of Holland, the label based on designer Henry Holland. The raw edges and punkstyle, that flows through his collection, is amazingly appealing. I fell for the pants with the (unintentional) cowspots or cloudy skies. No need for a fine sky to look at, just wear your pants for afternoons full of guessing what these clouds could suggest. Vegetarian hamburgers? Finnish dances? Bulls with cigarettes? It's up to your imagination! But I do feel, when you stare at the print, it gets a bit Flintstones-alike. And how do you feel about the pythonskin collars, will the snakeprint finally get a break through next season?
Models, clockwise: Josephine Skriver, Georgia Hilmer, Naomi Preizler and Ilse de Boer
Day three | Sunday 18th September
De heilige zondag wordt ruw verstoord door de op de Rolling Stones geïnspireerde tong die het decor vormt voor de show van Mulberry. Next is de simpele, grungy show van relatief onbekend talent Richard Nicoll, gevolgd door het commentaar van Natalie Kingham. Marcus Lupfer omschrijft het zelf als 'exotisch', maar de modellen die zijn opgetuigd als zebra's en apen vormen meer een kleurrijke dierentuin. Afsluiter van de dag is Holly Fulton.
The holy sunday gets roughly disturbed by the Rolling Stones-like tongue which is the platform for Mulberry's show today. Richard Nicoll shows simple, grungy styles and is by far my favourite from this movie. But, Marcus Lupfer also struggles for the first place. He created a colourful zoo by decorating his models with zebra muzzles. Holly Fulton ends today with matching silk and prints.
Vrijwel alles waar het labeltje Acne ingestikt wordt kan rekenen op mijn enthousiasme. Toch vond ik de SS12 show nogal tegenvallen. De silhouetten waren slordig, de kleuren weinig fantasierijk. Vandaar dat ik vandaag valsspeel en voor mijn vierluikje heb gekozen voor de onbekende afsluiter van gisteren; Fashion Fringe. De show van Fashion Fringe fungeert als een soort finale voor een real life designcompetitie vergelijkbaar met Project Runway. Wat mij betreft wint het label Fyodor Golan, ontworpen door Fyodor Podgorny en Golan Frydman. Theatrale invloeden die ze onmiskenbaar hebben opgedaan tijdens het werken voor Alexander McQueen schijnen door de hele collectie. Sinds ontwerp één de catwalk betrad hebben ze me voor zich gewonnen. De collectie leest als een sprookjesboek, de goede fee strijdt tegen de heks met de gouden schouders en uiteindelijk wint de zeemeermin. Fyodor Golan ontwierp een collectie voor grote modemeisjes met een klein hartje. Want diep vanbinnen dragen we allemaal het liefst twee staartjes om met een duim in de mond onder de dekens te kruipen voor 'het verhaaltje'.
Even though I am normally very enthusiastic about everything Acne creates, I wouldn't pick their show as my favourite today. It dissapointed me quite honestly. For my favourites, I chose the surprise of yesterday evening; Fashion Fringe. Fashion Fringe presents the final face-off in some sort of design competition, a real life Project Runway. First up was Fyodor Golan, a year-old label designed by Latvian Fyodor Podgorny and Israeli Golan Frydman. The collection read as a fairytale. The bad stepmother in her darkest green outfit storms out on the catwalk, the mermaid with glitters comes in and finally, there is the witch with the golden shoulders! The theatrical influences from their internship with Alexander McQueen are obviously woven through this collection. Fyodor Golan know what girls want; a little story with an happy end, just before we close our eyes.
Leave your comment