You Are Reading

MUSIC | Fever Ray


Echt, hij staat al tijden als draft in mijn lijstje concepten. Ik keek er elk bezoek met een schuin oog naar, met een blik van 'ik wil wel maar ik kan niet'. Fever Ray is namelijk het meest kunstzinnige elektronische concept dat er is, maar onbeschrijfelijk. Ik ga uiteraard mijn best doen om de duizenden noten en tonen tot een kort stukje tekst te fabriceren, maar ik beloof niets. Fever Ray is ontstaan uit het duo 'the Knife', een samenwerking tussen broer Olof Dreijer en zus Karin Drijer Andersson. Zuslief ging solo, bedacht de donkere electronica achter Fever Ray en werd een succes. De muziek grijpt terug naar de langdradigheid en diepte van de nummers die je tegenwoordig alleen nog maar om 5 voor 12 Oudejaarsavond hoort. De riskante elektronische vertaling van Led Zeppelin en the Cure is wonder boven wonder goed gelukt, mede dankzij het programma Auto-Tune. Zoals in de R&B en Hiphop de gemanipuleerde stem in elke clip te vinden is, zo verlaagt Karin met hetzelfde programma haar stem een paar octaven. Zelfde idee; compleet verschillend effect. Als je geen liefhebber bent van de technologische muzikale po√ęzie, is het kijken van de clips met geluid op min dertig een prima oplossing.
Stay tuned voor de kunstwerkjes die deze muziekstukken begeleiden: morgen een muzikale Maandag, Filmdag!

Fever Ray is being a concept for quite some time. Quite a looong time, with triple 'o'. I am willing to share this amazing singer with you since the beginning of this blog, but I just can't catch the right words for them. It's extremely hard to describe the sort of music Karin Dreijer Andersson makes. The Andersson with double s does it, she indeed is very Swedish. Together with her brother Olof Dreijer, she founded 'the Knife', an alternative electro-duo. Soon, Karin wanted to do a solo-project, which became Fever Ray. It's roots lie in sleep deprivation, and the music definitely sounds very dark, anxious and blurry. Karin manipulates her vocals in a way that might be the flipside of R&B and pop's current obsession with chroming the human voice via Auto-Tune: instead of achieving a perfect metallic sheen, she uses technology to make herself sound older, huskier, wearier. Altogether, Fever Ray does an amazing job, in eight albums and loads more art house videos.
This is a little preview on the Monday, Filmday of tomorrow, in which you will experience the movies which accompany the dark tone in Fever Ray's music.

Comments for this entry

Leave your comment

 

Copyright 2010. All rights reserved.

profile links service | organic wordpress | Blogspot Template