You Are Reading

NEW ISSUE| October




Sinds ik een heel klein meisje was ben ik al geobsedeerd met plaatjes, typografie en mode. Aangezien je toen nog in moest bellen voor je internet (tuut-tuut-tuut) was ik aangewezen op tijdschriften. Ik heb de halve bibliotheek verslonden en werd toen maar abonnee op de ELLEgirl en Tina. Een paar jaar en centimeter later vallen de ELLE, Glamour en JAN elke maand door de brievenbus. Het moment dat er iets zwaars op de mat valt en een gloednieuwe cover me hoopvol aankijkt is elke keer weer een klein feestje. Een paar dagen geleden was het weer zover: de oktobernummers!

I'm sorry, the majority of the magazines I daily read is in Dutch!



JAN, €5,25
De Jan doet weer lekker no-nonsense met als thema Hoe durf je? In de mode-bijeenraapsels een hele mooie leren broek en de ijsschaatsen uit de laatste Dsquared2 show. Daarnaast een shitload aan accessoires, van hooggelaarsde hakken tot mannelijke platte brogues en colourblocking tasjes. Een groot en diepgaand interview met Eva van de Wijdeven uit Dunya&Desie en A'dam - E.V.A. De Jan eindigt met een dromerige editorial genaamd 'Cirque du Soleil', en al heb ik de zon al weer een tijdje gemist, de foto's slaan in als een bom.
Freshfix oordeel: De Jan barst uit zijn voegen met zoveel leuks. Typische vrouwenproblemen worden op een frisse manier beschreven en bij de mode kan ik alleen maar kwijlen. Toch blijft het een beetje een 30+ markt waar de Jan op mikt. Te volwassen voor je leeftijd? Dan kan de Jan deze maand geen kwaad!

JACKIE, €4,95
De Jackie staat deze maand in het thema van de Best Dressed List. Vijfentwintig verkozen stijliconen staan met foto en commentaar op een maar liefst 24-pagina's tellende spread. Nog bekenden? De nummer 1 verklap ik niet, maar Neerlands belangrijkste pilaar in het modelandschap Stacey Rookhuizen neemt plek drie in. Blogger Andy Torres, van oorsprong Mexicaanse maar verkast naar Amsterdam, staat trots op plek 10. Panellid Angelique geeft geestig commentaar: "Ja, dat is die Sartorialist-generation, iemand die continu een camera op zich heeft staan. Zoals hier, kijk, ik zit even heel casual op mijn graffiti-muurtje, want die geeft een highlight aan mijn outfit." Verder in de Jackie van deze maand: Jim Bakkum meets drie redacteuren in de Jackie Date, shoppen in stijl van Céline, Gucci en Isabel Marant en fijne najaarslooks in editorial 'The New Season' (zie ook hierboven).
Freshfix oordeel: De Jackie valt me een beetje tegen deze maand. Geen vlinders, geen vuurwerk. Vooral het modegedeelte is zo schaars als een Van Haren tijdens Fashionweek.



De ELLE komt deze maand met een heerlijk oktobernummer, én het is tijd voor de halfjaarlijkse ELLE Stijlbijbel! Twee vliegen in een klap.

ELLE, €5,25
De 'gewone' ELLE doet het weer goed als altijd! Hoewel de overstap van ELLEgirl naar de volwassen ELLE nooit helemaal vlekkeloos verlopen is door het vrij ouderlijke karakter van de ELLE, merk ik nu dat dit nummer een stuk speelser is dan normaal. Ik zie zo een hele hoop prachtige metallic items voorbij komen die rechtstreeks naar mijn kast geteleporteerd mogen worden! Bij het ouderlijke karakter horen ook prijzige items die wel aan te schaffen zijn met een fulltime slaris, maar niet met mijn karige studentenloon. Gelukkig is dit ELLEnummer budgetgericht, waardoor (bijna) alle begeerde jasjes en tasjes niet alleen maar in je dromen voorbij hoeven te komen. Leukste reportages? De vijf vakvrouwen die allemaal een bijzondere baan in de mode hebben, binnen neuzen in vier propvolle kledingkasten, een essay over de klaploper en een wat achterhaald stuk over vintage mode. Gelukkig staat daar een creatieve shoot tegenover, waarin stylisten familie opnieuw in de kleding hijsen. Over editorials niets te klagen, rauwe edgy foto's in Dwarsstraat en nog eens een jaren '60 vetkuif in Sweet 'n Low.
Freshfix oordeel: Ach, ik kan elk onderdeel van deze ELLE wel de hemel in prijzen, maar je kunt het beter zelf onderzoeken. KOPEN. Punt uit.

ELLE Stijlbijbel Najaar 2011, €5,99
Trends, trends, trends. Letterlijk van de catwalk afgepikte jassen, vertaald naar een variant met een zachter prijsje. De ELLE Stijlgids laat eerst favorieten zien van de laatste catwalk Autumn/Winter shows, waarna de trends eruit gefilterd worden en de look-alikes op tafel komen. Tipje van de sluier: komend seizoen zien we de simplistische stijl van de noorderlingen terug, met eenvoudige lijnen en rustige tinten. Daartegenover staat de eclectische mode van Dolce&Gabbana, die kozen voor streetstyleprints zoals Daryl van Wouw ze uit zijn mouw zou schudden. De native-stijl, ook een belangrijke voor komende koude wintermaanden, zorgt voor kleurige poncho's en een Pocahontasgevoel. Ook in de Stijlbijbel: een grote hoeveelheid streetstyle, onderverdeeld in gespotte tassen, designerschoenen en jaloersmakend mooie jassen. Er staat absoluut té veel in dit kleine boekje om hem over te slaan in het tijdschriftenrek. Met deze 260 pagina's ben je wel een middagje zoet, en kun je meteen met je wishlist door naar de stad.
Freshfix oordeel: Zes euro. Zes hele peso's waar je ook drie bier voor kunt kopen. De ELLE Stijlbijbel is redelijk aan de prijs, maar het scheelt je weer een paar uur trends watchen op style.com! Duik die boekenbon op uit het stoffigste uithoekje van je ladekast en spurt naar de dichtstbijzijnde boekenwinkel. Hij is het waard.



GLAMOUR, €2,99
De Glamour van oktober is alleen al praktisch om te kopen voor de enorme hoeveelheid korting die je ermee kunt krijgen. Aankomende 1 oktober is het namelijk weer National Glamour Shopping Day, en krijg je tussen de 20% korting (niet-leden) en 25% korting (leden) op de collecties van 2050 winkels verspreid door heel Nederland. Andere goodies? Een gratis frietje om jezelf op de hooggehakte been te houden en de tweede Starbucks gratis. Over het algemeen vind ik de Glamours rondom de Shopping Day vaak vrij inhoudsloos, naast de eindeloze reclame staat er weinig in. Helaas is dat ook mijn oordeel over deze editie. De vaste onderdelen (interviews/editorials) zijn goed vertegenwoordigd, maar niet speciaal. Ook de Glamour richt haar pijlen op de wat oudere doelgroep met reportages over baby's en zwangerschappen. Hm, nee daar wacht ik liever nog tien jaar mee. Ryan Gosling doet zijn grappige zegje, Heidi Klum komt langs en je bladert langs een hele hoop Noorse blondies in wetsuits. Hoogtepuntje? De blog-achtige fotografie van hierboven! Geheel in stijl van the sartorialist is een aantal Anna Delarusso-waardige outfits gekiekt.
Freshfix oordeel: Kopen? Voor de inhoud niet, voor de korting wel.

MADE AT WDKA, free
En ach ja, ook deze viel afgelopen week met een luide bonk op mijn deurmat. Dit is het informatieboekje van de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Ik twijfel enorm tussen de studies Lifestyle & Design en Fashion & Branding, maar helaas, dit boekje hielp me niet echt uit de brand!

Comments for this entry

Leave your comment

 

Copyright 2010. All rights reserved.

profile links service | organic wordpress | Blogspot Template